Firenze

In Firenze, bakermat van de Renaissance, was er tussen de 12e en de 14e eeuw een zeer grote belangstelling voor schilderkunst, beeldhouwkunst, architectuur en literatuur. Dat is precies de periode waarin dit spel zich afspeelt. De spelers zijn bouwheren die bouwopdrachten voor hoge, vierkante torens uitvoeren voor machtige en invloedrijke families. Ze proberen elkaar de loef af te steken om de meest prestigieuze torens uit de grond te doen rijzen.

Spelmateriaal

De mooi vormgegeven doos bevat heel wat hoogwaardig spelmateriaal:

  • 1 thematisch vormgegeven spelbord voorzien van mooie renaissancekunst
  • 88 houten bouwstenen in 6 kleuren: wit, geel, groen, rood, blauw en paars
  • 52 actiekaarten
  • 16 overzichtskaarten (1 per speler in 4 talen)
  • 4 bouwplaatsen (1 per speler)
  • 4 telstenen (1 in elke spelerskleur: rood, blauw, geel en zwart)
  • 36 zegels in de 4 spelerskleuren
  • 7 neutrale zegels en 4 kleine zegels (1 per speler)
  • 19 balkonfiches
  • 4 verdiepingstegels
  • 1 eindespeltegel
  • 1 stoffen zak
  • 1 overzichtsblad met alle actiekaarten

Op het eerste zicht lijkt dit een overdaad aan componenten maar na de spelvoorbereiding valt alles mooi op zijn plaats. De overzichtskaarten en bouwplaatsen bevatten alle informatie die je nodig hebt om het spel te spelen: uitleg van de verschillende symbolen, mogelijke acties in een beurt en de bouwkosten. Het enige wat moeilijk te onthouden is, is de betekenis van de actiekaarten. Daarvoor moet je geregeld naar het overzichtsblad grijpen.

Bouwen maar!

Het doel van het spel is zoveel mogelijk prestigepunten scoren via de bouw van torens. De speler die op het eind van het spel de meeste punten heeft, wint. Het spel speelt niet in een vast aantal rondes maar werkt met een end-of-game trigger: een speler heeft zijn/haar 9e toren gebouwd. Van zodra dat is gebeurd, komen alle andere spelers nog 1x aan de beurt. Daarna worden de punten geteld. De speler die het spel beëindigde krijgt 5 bonuspunten.

Elke beurt bestaat uit maximaal 6 fases. Sommigen daarvan zijn verplicht, anderen zijn optioneel. Een spelbeurt verloopt als volgt:

  1. Actiekaart kiezen (verplicht)
  2. Bouwstenen ruilen (optioneel)
  3. Torens bouwen (optioneel)
  4. Bouwvallen afbreken (verplicht)
  5. Opdrachten vervullen (optioneel)
  6. Limieten controleren (verplicht)

Elke beurt liggen er 6 actiekaarten op het bord met op elke kaart steeds 4 bouwstenen die willekeurig uit de zak worden getrokken. Elke speler kiest in zijn/haar beurt 1 actiekaart – die een specifieke eigenschap bevat – van het bord. De meest linkse kaart kost niets, degene rechts ervan kost 1 bouwsteen naar keuze uit je voorraad, de meest rechtse kaart kost 5 bouwstenen. Tijdens het betalen van een kaart wordt er op elke actiekaart links ervan 1 bouwsteen gelegd. Bij het nemen van de kaart, krijgt de actieve speler alle bouwstenen die op de kaart liggen.

Dat levert een leuk mechanisme op: de keuze voor een sterke, maar zo goedkoop mogelijke actiekaart die je het beste voordeel én de meeste of meest waardevolle bouwstenen oplevert tov het investeren in een duurdere maar nog waardevollere kaart tov een zo klein mogelijke investering (= gratis kaart) zodat je geen bouwstenen moet afgeven.

Eeeennnnn… actie!

Er zijn 5 soorten actiekaarten:

  • Gebeurteniskaarten: deze moet je onmiddellijk uitvoeren en leveren vaak een nadeel op Bvb bouwstenen terug in de zak doen, 1 toren vernietigen, …
  • Personenkaarten: deze neem je op hand en kan je in dezelfde of een volgende beurt spelen. Deze leveren specifieke voordelen op die je typisch gaat toepassen op specifieke momenten. Bvb 1 bouwsteen ruilen met 1 van een tegenspeler, geen kosten betalen om een actiekaart te nemen, nieuwe bouwstenen trekken voor een bepaalde actiekaart, …)
  • Feestkaarten: deze neem je op hand en kan je niet afspelen. Deze leveren of kosten punten. Bvb extra punten voor elke voltooide toren van bepaalde hoogte of een bepaald aantal minpunten.
  • Gebouwenkaarten: deze worden open voor je neergelegd en geven je een voordeel dat je gedurende het hele spel behoudt. Bvb verhoging van handlimiet of limiet van bouwstenen in je bezit.
  • Kerkkaarten: deze worden open op het spelbord gelegd. Ze blijven liggen tot iemand aan de voorwaarde die erop staat kan voldoen. Bvb een toren van een bepaalde hoogte bouwen. De persoon die eraan kan voldoen, krijgt een bepaald aantal prestigepunten.

Strategische keuzes

Op het bovenste deel van het speelbord staan 6 torens in de kleuren overeenkomstig met die van de bouwstenen. Elke verdieping van een toren vertegenwoordigt een bouwopdracht. Afhankelijk van de kleur en de hoogte van een toren, scoor je een bepaald aantal prestigepunten. Witte torens zijn het minst waard, maar het makkelijkst te bouwen omdat er de meeste bouwstenen van voorhanden zijn. Paarse bouwstenen zijn het schaarst, maar paarse torens brengen het meest op.

Dit is een leuk concept omdat je voor verschillende strategieën kan gaan: snel en makkelijk bouwen met beperkte punten per toren als gevolg, of investeren en trager bouwen maar wel meteen gaan voor torens die veel prestigepunten opleveren.

Bouwen doe je door op je bouwplaats 1 of meerdere torens te bouwen, elk in een andere kleur. Dat doe je met de bouwstenen uit je voorraad. In je beurt mag je een nieuwe toren bouwen en/of een bestaande toren verhogen. Je bent verplicht om verder te bouwen aan een toren die reeds in aanbouw is. Kan je dat niet, dan moet je de helft van de toren – naar boven afgerond – afbreken en de bouwstenen daarvan terug in de zak doen. Van zodra een toren hoog genoeg is volgens jou, kan je deze als afgewerkt beschouwen en de overeenkomstige prestigepunten incasseren. De overeenkomstige bouwopdracht (bvb gele toren van 5 hoog) kan door niemand nog gebouwd worden.

Dit kan je uiteraard strategisch uitspelen door een bepaalde toren te bouwen vlak voor de neus van een tegenspeler die exact dezelfde toren wilde bouwen.

Variatie troef

Bij aanvang van het spel zijn in totaal 5 willekeurige verdiepingen van willekeurige torens afgedekt. Torens van de overeenkomstige kleur en hoogte kunnen niet gebouwd worden tijdens dit spel. Daarnaast liggen er op in totaal 4 verdiepingen van willekeurige torens balkonfiches die extra prestigepunten opleveren indien de speler een toren in de overeenkomstige kleur van de overeenkomstige hoogte kan bouwen. Deze moeten echter in een bepaalde volgorde worden afgewerkt.

Ook hier merk je meteen de strategie op: bouw je snel wat torens of ga je specifiek voor de zeer waardevolle torens, met het risico dat je tegenspelers exact hetzelfde van plan zijn?

Soms zijn de bouwstenen op de actiekaarten niet degene die je wil om je project af te werken. Daar heeft de spelauteur mooi aan gedacht door je de mogelijkheid te bieden om 3 bouwstenen uit je voorraad te ruilen met 1 bouwsteen vanop een actiekaart naar keuze. Zo kom jij aan bouwstenen die je echt wil maar kan een andere speler er ook van profiteren door net die actiekaart te kiezen waar zonet 3 extra bouwstenen op terecht zijn gekomen.

Herspeelbaarheid

De willekeurige spelvoorbereiding – bepaalde torens kunnen niet gebouwd worden, andere zijn meer waard – zorgt voor een andere situatie elke keer het spel gespeeld wordt. De actiekaarten worden willekeurig aangelegd en voegen extra onvoorspelbaarheid toe. Tot slot worden de bouwstenen ook elke beurt willekeurig uit de zak getrokken, wat elk spel anders maakt. De herspeelbaarheid van dit spel is dus zeer groot.

Conclusie

Firenze is een mooi vormgegeven strategisch spel met beperkte spelregels maar vol tactische keuzes. De spelregels staan overzichtelijk afgebeeld op het spelmateriaal. De actiekaarten moet je wel even leren kennen. Bij de eerste spelletjes zorgt dat voor een vertragende factor maar dat belet het spelplezier niet. We speelden het met 2 en vonden het zeer tof maar denken dat het nóg leuker is met 3 of 4 wegens de verhoogde interactiemogelijkheden.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is koop-bij-lotana.png

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s