Wingspan

Wingspan is een engine-building spel voor 1 tot 5 spelers waar je probeert vogels naar jouw opvangcentrum te lokken door ze te voorzien van hun favoriete voedsel. De door jou verzamelde vogels geven dankbaar terug en zorgen voor speciale acties waarmee je zoveel mogelijk punten probeert te verzamelen. Ga je voor het meeste aantal vogels? Of probeer je een goed geöliede ei-legmachine op te zetten? Verschillende wegen leiden naar de best scorende volière!



Vogeleieren, voedseltokens en de meegeleverde dice tower

Zen in de tuin

Wingspan, uitgegeven door 999 Games, is een supersterk debuut van spelontwerper Elisabeth Hargrave. In het spel hoef je je voor een keer niet door hordes zombies te maaien of dien je niet kurkdroog grondstoffen om te zetten of handel te drijven. In Wingspan draait alles om één ding: vogels. Gans het spel straalt rust uit. Van de zéér mooie potloodtekeningen van vogels op elk van de 170 verschillende (!) kaarten, over de pastelkleurige ei-tokens & de spelerborden die er van buitenaf uit zien als een echt lederen notitieboekje tot de totaal overbodige maar zeer fraaie dice tower in de vorm van een vogelhuisje: Wingspan houdt in alle aspecten rekening met het rustgevende thema.

De spelcomponenten zijn niet het enige aspect waarin het thema goed verwerkt zit. Ook speltechnisch spelen de vogels de hoofdrol. Elke vogelkaart is voorzien van een leuk weetje over die specifieke vogel én de speciale acties van elke kaart komen ook thematisch overeen. Zo heb je roofvogels die andere vogelkaarten vangen, aasvogels die profiteren van het voedsel van andere spelers of watervogels die je enkel in een waterrijke habitat kan plaatsen.

De spelerborden zijn ware kunstwerkjes

10 op 10 voor thema & componentkwaliteit!

Het spel der vogels

Een spelletje Wingspan duurt altijd vier rondes, waar op het einde van elke ronde punten worden gescoord aan de hand van een bepaald criterium (bv. “het meeste eieren gebroed door watervogels”). Op het einde van de laatste ronde krijgt iedereen ook onder andere punten voor de door hen verzamelde vogels en hun gelegde eieren. De speler met het meeste aantal punten is de winnaar.

Aan het begin van het spel krijgt elke speler enkele voedseltokens en een hand vol vogelkaarten. Daarnaast krijg je ook een persoonlijke bonuskaart, deze omschrijft een extra doelstelling waarmee je op het einde van het spel punten kan verdienen (bijvoorbeeld: als je meer dan 5 roofvogels in je volière hebt op het einde van het spel krijg je hiervoor nog eens een pak punten). Ook krijgen spelers enkele actiekubussen die ze elke beurt inzetten om een actie te nemen.

Tijdens jouw beurt plaats je een actiekubus op één van de vier rijen op jouw spelbord. Elke rij stelt een andere actie voor: Een vogel plaatsen, voedsel verzamelen, eieren leggen of nieuwe vogelkaarten nemen. Je kiest een actie door één van jouw kubusjes in de betreffende rij te leggen. Vervolgens neem je de actie én voer je van rechts naar links alle acties uit op vogels die je tijdens vroegere beurten hebt aangelegd in die rij. Zo kan je op het einde van het spel behoorlijk indrukwekkende combo’s bouwen waarmee je bij het nemen van één bepaalde actie heel wat punten verzamelt omdat je in die rij al enkele topvogels hebt liggen.

Een volle volière

Om een vogel te plaatsen heb je de enkele zaken nodig: het lievelingsvoedsel van de vogel en de benodigde hoeveelheid eieren. Als je deze hebt verzameld kan je één van de vogelkaarten in jouw hand aanleggen in zijn lievelingshabitat. Deze habitat komt overeen met één van de actierijen op jouw spelersbord: bosgebied, weiland of aan het water. Elke vogel die je aanlegt zorgt ervoor dat de actie van die habitat beter wordt. Zo kan je bijvoorbeeld in plaats van 2 eieren plots 3 eieren per leg eieren actie plaatsen. Ook kan je vanaf dan eventuele acties op deze vogelkaart uitvoeren telkens je de actie van zijn habitat kiest. Voedsel verzamelen doe je door een dobbelsteen uit het vogelhuisje te nemen. Dit voedsel heb je nodig om later vogels te plaatsen. De actie eieren leggen staat je toe om eieren te plaatsen op jouw vogels, zolang deze nog plaats in hun nest hebben. Eieren kan je later dan weer gebruiken om nieuwe vogels te plaatsen of zijn gewoon punten waard op het einde van het spel. Met de laatste actie nieuwe vogelkaarten nemen kan je gratis en voor niets nieuwe vogelkaarten nemen van het midden van de tafel.

Hoger en hoger

In Wingspan werk je duidelijk naar een einde toe. Elke kaart die je aanlegt zorgt ervoor dat toekomstige acties krachtiger worden. Elke ronde heb je ook minder beurten te spelen omdat je op het einde van elke ronde telkens één van jouw actiekubusjes voor eeuwig kwijtraakt. Dit zorgt voor een natuurlijke opbouw van de spanning.

Er is ook enige interactie tussen de verschillende spelers. Soms kaapt de speler voor je net die éne vogel of dat laatste voedseltoken voor jouw neus weg die jouw engine helemaal zou doen ronken. Ook hebben sommige acties op vogelkaarten enkel effect wanneer een andere speler een specifieke actie doet (bijvoorbeeld: neem een vis voedseltoken telkens een andere speler een watervogel plaatst).

Er komt weinig lange-termijn denken bij kijken omdat het beschikbare voedsel en de vogelkaarten elke beurt totaal anders kan zijn. Hierdoor kijgt het spel eerder een tactisch kantje: welke actie brengt je op dit moment het meeste op?

De criteria waarvoor je op het einde van elke ronde punten krijgt en de persoonlijke bonuskaarten zorgen dan wel voor een leuke afwisseling. Al deze aspecten zorgen ervoor dat je je in elk spelletje Wingspan op net iets anders moet focussen wat voor een aangename variëteit zorgt.

Omdat het spel altijd een vast aantal rondes telt is een spelletje Wingspan uitgespeeld voor het saai begint te worden. Dat gezegd, ons eerste spel met het voltallige spelersaantal duurde voor iedereen wel wat langer dan gewenst.

Robotvogel

Wingspan kan je perfect op je eentje spelen. De stilaan befaamde Automa Factory dat voor veel bordspellen éénspeler varianten uitwerkt heeft ook voor dit spel een enorm sterke variant uitgedokterd. Je speelt in feite tegen een robotspeler (vandaar de naam automa). Deze maakt beslissingen aan de hand van een aparte stapel kaarten die aangeven welk voedsel de automa uit het vogelhuisje neemt, welke vogels er uit het spel verdwijnen en hoeveel punten hij deze ronde verzamelt. De éénspelervariant is niet zomaar een “leuk extraatje” zoals zo vaak gebeurt, maar een echte meerwaarde aan het spel.

Conclusie

Wingspan is een wondermooie prestatie. Zowel op vlak van spelcomponenten als mechanismen ademt dit spel het rustige vogel-thema uit. Het speelt een kort maar krachtig vast aantal rondes en je hebt altijd slechts keuze uit 4 acties waardoor je altijd wel weet wat doen zonder al te veel keuzestress. Een absolute aanrader voor wie van het thema houdt of wie een makkelijk verteerbare engine builder zoekt!

Probeer dit spel als je houdt van: Terraforming Mars, Machi Koro, Gizmos

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s