Spellen voor Valentijn

Valentijn, de dag van de liefde, de dag waarop koppels iets leuks doen samen. Een gezelschapsspel spelen met z’n tweetjes bijvoorbeeld. Weinig inspiratie? Geen probleem, wij selecteerden speciaal voor jullie de leukste spellen voor 2.

Codenames Duet

Hou je van aanwijzigen geven en raden? Speel je graag samen in plaats van tegen elkaar? Mag er wat uitdaging en creativiteit inzitten?
3x ja geantwoord? Dan is Codenames Duet perfect voor jullie!

In dit spel is het de bedoeling dat je samen met je partner uit een grid van 5×5 woordkaarten binnen 9 speelbeurten 15 woorden raadt. Dat doe je door elkaar tips te geven die bestaan uit een woord en een getal. Het woord is het verband tussen de te raden kaarten, het getal geeft aan hoeveel woordkaarten er in deze beurt adhv dit verband geraden kunnen worden.

Uniek aan dit spel is dat elke speler een key card heeft die overeenkomt met de woordmatrix van 5×5 die op tafel ligt. Deze kaart is onzichtbaar voor de andere speler en geeft aan welke 9 woorden de andere moet raden. 3 woorden zijn gemeenschappelijk op beide key cards, wat het totaal te raden woorden dus op 15 brengt. 3 woorden mogen echter niet geraden worden. Gebeurt dit wel, dan is het spel meteen verloren.

Elke speler neemt beurtelings de rol van tipgever en rader aan. Creatief kunnen zijn met woorden is noodzakelijk, het goed kunnen inschatten van je partner is zeer mooi meegenomen.

Kero

Kero kan best omschreven worden als een thematisch dobbelspel tegen de tijd met originele spelonderdelen en een mix van resource management en worker placement.

Het thema is redelijk ongewoon. De spelers bevinden zich in een post-apocalyptische wereld waar Kerosine – kortweg Kero – schaars is. Elke speler dobbelt om beurten terwijl de zandloper – origineel vormgegeven als een tankwagen – leeg loopt. Je mag zoveel herdobbelen als je wil maar dobbelstenen waarop een vlam wordt weergegeven, mag je niet meer gebruiken. Van zodra de zandloper leeg is moet je stoppen. In een volgende beurt kan je ervoor kiezen bij te tanken tegen betaling van het schaarse kerosine zodat je weer aan het dobbelen kan slaan in de daaropvolgende beurt.

Met de symbolen die op je dobbelstenen afgebeeld staan kan je kaarten kopen. Die leveren punten of extra’s op, zoals extra dobbelstenen om mee te dobbelen in je volgende beurten. Daarnaast kan je ook je werkers inzetten om waardevolle gebieden in te palmen die eveneens punten opleveren.

Je moet tegen tijdsdruk kunnen als je dit spel wil overleven. Een ruime tafel is wel een must. Tenzij je in het bezit bent van een dice tower 🙂

7 Wonders Duel

Strategische keuzes maken uit een hoop kaarten om hiermee waardevolle sets samen te stellen en punten te scoren, dat is hoe je 7 Wonders Duel – deel van de 7 Wonders familie – het best omschrijft.

Iedere speler kiest beurtelings een kaart uit de beschikbare kaarten die in de vorm van een piramide open op tafel liggen. Sommige kaarten zijn gratis, sommige kosten grondstoffen. Kaarten zijn er in verschillende soorten. Bruine en grijze kaarten leveren grondstoffen aan, gele geven je specifieke voordelen (bvb geld, grondstoffen of goedkopere aanschaf van grondstoffen, punten, …). Groene leveren punten op afhankelijk van hoeveel je er van dezelfde soort hebt. Blauwe leveren je onmiddelijk punten en rode kaarten zorgen voor militaire macht.

Zoals bij vele spellen, wint de speler met de meeste punten. Het speciale aan 7 Wonders Duel is dat je punten kan scoren op heel veel verschillende manieren. Ook is het zeer belangrijk te kijken wat de tegenspeler doet en moet je soms niet de kaart nemen die het best is voor jou, maar het best voor je tegenspeler, zodat hij/zij er geen extra voordeel mee kan doen.

Tash Kalar

Als je niet bang bent van directe confrontatie met je tegenspeler – je relatie kan wel tegen een stootje dus – en een stevige portie taktiek in een fantasy jasje als muziek in de oren klinkt, moet je zeker Tash Kalar eens uitproberen.

Pattern matching is het hoofdmechanisme van Tash Kalar. Je plaatst fiches van het laagste level op het bord of je roept mytische wezens op. Dat laatste doe je door een kaart uit je hand af te spelen met daarop een patroon dat je adhv fiches op het bord dient geconstrueerd te hebben. Vervolgens voer je de acties op de kaart uit. Hiermee kan je eigen fiches upgraden, verplaatsen of bijplaatsen of die van je tegenspeler van het bord verwijderen. Dat laatste levert punten op, afhankelijk van het level van de vernietigde fiches.

Het leuke aan Tash Kalar is de variatie. In een bepaalde variant verdien je punten door het maken van bepaalde patronen op het bord. Zo wordt het spel dubbellagig omdat fiches van je tegenspeler verwijderen nu een middel wordt om je doel te bereiken en punten te scoren, maar geen doel op zich meer is. Dit spel kan ook met 3 of 4 gespeeld worden. Je kan kiezen of je in 2 teams speelt of in een iedereen-tegen-iedereen mode.

Tot slot zijn er ook 4 verschillende kaartendecks met verschillende patronen. 2 daarvan zijn exact hetzelfde. Je kan dus opteren om een symmetrisch of een asymmetrisch spel (met elk eigen sterktes en zwaktes) te spelen. Kortom, aan strategie, keuzes en variatie geen gebrek!

Qango

Als je fan bent van strategische abstracte spellen zoals dammen of schaken, is Qango eentje die je zeker moet spelen. Schrikt dit soort spellen je echter af omdat ze doorgaans lang duren, dan pleit het in het voordeel van Qango dat de winnaar in dit spel reeds in 2 tot 8 minuten beslecht is.

Elke speler bezit schijfjes in zijn/haar kleur (wit of zwart) die om beurten op het bord geplaatst worden. Kan een speler 3 aangrenzende vakken van dezelfde kleur bezetten, dan wint deze speler. Een andere manier om te winnen is om 5 schijfjes van jouw kleur op een horizontale, verticale of diagonale rij te kunnen plaatsen.

Het bord bevat 2 zijden die ons stiekem een beetje aan de verlichte dansvloer van een oude dancing doen denken. Elke zijde zorgt voor eigen taktische mogelijkheden. De kans op een ex aequo is groot, maar dat wil je toch niet, of wel? Haal die taktiek dus maar boven!

Onitama

Zeer makkelijke regels maar toch een spel dat zeer moeilijk te beheersen is omdat elke zet een andere tegenzet vereist waar je onmogelijk op voorhand over kon nadenken. Dat is hoe je Onitama best omschrijft.

Een bord met 5×5 vakken waarop 5 pionnen van elke speler verplaatst worden, dat is het basisprincipe. Elke speler start met zijn/haar pionnen op de dischtsbijzijnde rij op het bord. In het midden van die rij wordt de basispion geplaatst. Per beurt mag 1 eigen pion verplaatst worden naar een ander vak volgens een patroon dat op 1 van de 2 actieve spelerskaarten staat afgebeeld. Van zodra een kaart gespeeld is, wordt die weggelegd. Een weggelegde kaart komt in de volgende beurt van je tegenspeler in diens handen terecht. Het is dus belangrijk niet enkel een kaart te spelen die je zelf nuttig vindt, maar ook te checken dat je door het spelen van die kaart de tegenspeler niet aan de overwinning helpt.


Van zodra je een pion van de tegenspeler slaat, gaat die uit het spel. Als je je tegenspeler’s basispion kan slaan win je het spel. Het spel kan ook gewonnen worden door 1 van jouw pionnen op het startveld van de tegenspeler te laten eindigen.

Onitama is een schoolvoorbeeld van ‘easy to learn, hard to master’.

Meer spellen voor 2

Op onze site vind je nog veel meer spellen geschikt voor 2 personen. Bekijk ze allemaal op https://www.gezelschapsspel.info/zoeken?i=0&s=24&sb=name&so=asc&t_i=14

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s