When I Dream

When I Dream is een partyspel waarin telkens 1 speler de dromer is en andere spelers de rol aannemen van fee, boeman of zandmannetje. De dromer moet aan de hand van de tips van de anderen de juiste woorden raden en deze vermelden in zijn/haar droom. Niet altijd even makkelijk, wel altijd even leuk!

koop-bij-lotana

Eerste indruk

Wat meteen opvalt bij het openen van de doos is de thematiek die van het materiaal afstraalt.

  • Het spelbord is een slaapkamer met houten vloer.
  • Temidden van dat bord staat een bed waarin de grote droomkaarten gelegd worden. Deze zijn rijk geïllustreerd door 20 verschillende artiesten en doen wat denken aan de kaarten van Dixit en Muse.
  • De puntentokens zijn vormgegeven als manen, sterren en wolken
  • Als kers op de taart zit er ook een mooi gedecoreerd slaapmasker in de doos voor de dromer
when-i-dream-materiaal.png

Als je echt volledig in het thema wil ondergedompeld worden, raad ik je aan de website die speciaal voor dit spel ontwikkeld is, te bezoeken.

Het spelverloop

Het spel duurt net zoveel ronden als aantal spelers aangezien elke speler 1 keer de rol van dromer aanneemt. Dit is meteen ook de moeilijkste rol die er is omdat je de juiste woorden moet raden aan de hand van de tips van je medespelers, wetende dat bepaalde spelers net zand in de ogen moeten strooien. Na 2 minuten – aangegeven door een zandloper – is het de taak van de dromer om zich de geraden woorden te herinneren – en dat is absoluut niet zo simpel als het lijkt – en deze te verwerken in een droom die hij/zij luidop vertelt.
Slaagt de dromer erin alle correct geraden woorden in de droom te verwerken dan verdient hij/zij net zoveel punten als correct geraden woorden + 2 bonuspunten.

Rollen

De andere spelers krijgen willekeurig een rol toebedeeld: fee, boeman of zandmannetje.

De fee
When-I-Dream-Fee-Fairy

De feeën moeten tips geven die geassocieerd kunnen worden met het te raden woord. Bijvoorbeeld ‘vissen’ om ‘zee’ beschrijven. Zij krijgen op het einde van de ronde net zoveel punten als juist geraden woorden.

De boeman

When-I-Dream-Croque-Mitaine

 

 

 

 

De boemannen moeten net het tegenovergestelde doen en er dus voor zorgen dat de dromer verward wordt. Zij geven bijvoorbeeld de tip ‘voetbal’ bij het woord ‘zee’. Zij krijgen op het einde van de ronde net zoveel punten als fout geraden woorden.

Het zandmannetje

When-I-Dream-Marchand-Sable-Sandman

De zandmannetjes – veruit de leukste rol om te spelen – moeten afhankelijk van de situatie ofwel een goede ofwel een verwarrende tip geven. Zij moeten er namelijk voor zorgen dat de dromer evenveel woorden juist als fout raadt. Zij krijgen op het einde van de ronde net zoveel punten als juist geraden woorden + 2 indien er evenveel woorden juist als fout geraden werden.

Zit er een verschil van 1 op het aantal juist en fout geraden woorden, dan krijgen ze net zoveel punten als aantal kaarten in de hoogste stapel.
Zit er een verschil van 2 of meer op het aantal juist en fout geraden woorden, dan krijgen ze net zoveel punten als aantal kaarten in de laagste stapel

Speelervaring

We speelden dit spel met 10 en voor elke speler was het de eerste keer dat dit spel op tafel kwam. Iedereen heeft zich kostelijk geamuseerd maar de zandmannetjes nog het meest van al omdat ze afhankelijk van de situatie een ander soort tip moeten geven. Wel wat spijtig dat er maar 1 zandmannetje tussen de rollen zit wanneer je met 10 speelt.

Voor de rol van dromer was ik wat zenuwachtig omdat ik de woorden juist wilde raden en ze nog allemaal wilde kunnen herinneren op het einde van de ronde om in de droom te kunnen verwerken. Hoe meer woorden je raadt (juist of fout, maakt niet uit) hoe meer je je moet herinneren om in je droom te verwerken en hoe meer punten je potentieel kan scoren of mislopen. Soms bleek het echter geen slechte strategie om niet te snel te raden maar om wat tips te laten passeren om zo de kans op een juist antwoord te verhogen.

Idealiter wisselen feeën en boemannen zich af zodat het nog moeilijker wordt voor de dromer om verbanden te kunnen leggen. Boemannen kunnen ook best samenwerken door tips te geven naast de kwestie maar die wel gerelateerd zijn aan elkaar zodat de dromer hiertussen ook een verband zou kunnen gaan zien en dus helemaal op het verkeerde been wordt gezet.

Conclusie

When I Dream is een leuk partyspel dat geregeld bij ons op tafel zal komen. Je moet echter wel met een redelijk grote groep zijn om het te spelen en dat is niet altijd evident. Wij speelden het met 10 en vonden het zeer goed in elkaar zitten. Zeker de rol van zandmannetje is goed bedacht omdat dit net zorgt voor balans. Er is ook duidelijk nagedacht over het aantal kaarten van een bepaalde rol die in het spel worden gebracht. Bij minder spelers heb je namelijk meer zandmannetjes zodat er statistisch gezien evenveel verwarring gebracht kan worden dan bij grotere groepen.
Ideaal spel om mee te nemen naar de Kerst- en Nieuwjaarstafel!

koop-bij-lotana

Probeer dit spel als je houdt van: Dixit, Muse

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s